الملخص
فاعلية استخدام استراتيجية التعلّم البنائي(5E'S) في تنمية المفاهيم الهندسية ومهارات حل المشكلات الرياضية لدى طالبات الصف التاسع الأساسي
)المستقلات والمعتمدات إدراكياً)
قاسم بن محمد بن مسعود آل خليفين
جامعة مؤتة، 2011م
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى فاعلية استخدام استراتيجية التعلّم البنائي(5E'S) في تنمية المفاهيم الهندسية ومهارات حل المشكلات الرياضية لدى طالبات الصف التاسع الأساسي (المستقلات والمعتمدات إدراكياً ).
وللإجابة على أسئلة الدراسة، قام الباحث بإعادة بناء وحدة هندسة الدائرة من كتاب الصف التاسع الأساسي وفق استراتيجية التعلّم البنائي(5E'S)، وتطبيق اختبارين، أحدهما: اختبار المفاهيم الهندسية، والآخر: اختبار حل المشكلات الرياضية.
وتكونت عينة الدراسة من (120) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي. وقد تم التوصل إلى النتائج الآتية :
1- وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية(المستقلات إدراكياً)، في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الهندسية، ولصالح المجموعة التجريبية.
2- عدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية(المعتمدات إدراكياً)، في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الهندسية.
3- وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية(المستقلات إدراكياً) في التطبيق البعدي لاختبار حل المشكلات الرياضية ولصالح المجموعة التجريبية.
4- وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية(المعتمدات إدراكياً) في التطبيق البعدي لاختبار حل المشكلات الرياضية ولصالح المجموعة التجريبية.
وأوصت الدراسة باستخدام الاستراتيجية المقترحة في تدريس هندسة الدائرة لما لها من أثر في تنمية المفاهيم الهندسية وتنمية مهارات حل المشكلات الرياضية.
Abstract
The effectiveness of using the constructive learning strategy (5E'S) in the development of geometrical concepts and mathematical problem-solving skills with ninth grade female students (Perceptually Independent and Perceptually Dependent)
Qasim bin Mohammed bin Masoud Al Khulaifain
Muaata University, 2011
The study aimed to investigate the effectiveness of the use of constructivist learning strategy (5E'S) in the development of geometrical concepts and mathematical problem-solving skills with Ninth grade female students (Perceptually Independent and Perceptually Dependent).
To answer the study questions, the researcher reconstructed the geometry of circle unit in Basic Ninth grade Book according to the constructivist learning strategy (5E'S). He also used two tests, one of them is: the geometrical concepts test, and the other is : the mathematical problems solving test.
The study sample consists of (120) female students from the ninth grade(Basic Education).
The results of the study are as follows:
1 - There is a significant statistical difference between the mean scores of control and experimental groups (Perceptually Independent) in the post application of geometry test in favor of the experimental group.
2 - There isn't a significant statistical difference between the mean scores of control and experimental groups (Perceptually Dependent) in the post application of geometry test.
3 - There is a significant statistical difference between the mean scores of control and experimental groups (Perceptually Independent) in the post application test for solving math problems in favor of the experimental group.
4 - There is a significant statistical difference between the mean scores of control and experimental groups (Perceptually Dependent) in the post application test for solving math problems in favor of the experimental group.
The study recommends the use of the strategy in teaching geometry because of its impact on the development of geometry concepts and the development of mathematical problem-solving skills.